Aqua-jogging betekent letterlijk “waterlopen” in diep water, zonder contact te maken met de bodem. Gewoon lopen zoals we dagelijks doen, want de manier van lopen is gelijk aan die op het land.

Voordelen van aquajogging

Het voordeel van aqua-jogging is dat u kunt trainen zonder dat u de gewrichten en de gewrichtsbanden belast. Dit komt omdat u niet op de grond staat, maar als het ware zweeft in het water. Uiteraard traint u wel uw spieren door de oefeningen die er gedaan worden. Tijdens aqua-jogging is het dan ook mogelijk om de volgende spiergroepen te trainen: buik, benen, billen, rug, schouders en armen. Tijdens de lessen worden allerlei soorten looptrainingen gegeven en verschillende spierversterkende oefeningen gedaan voor de bovenstaande spiergroepen. Tevens worden er stretch-oefeningen gedaan, die ervoor zorgen dat de spieren weer op lengte worden gebracht.

Materialen

Deze oefenvormen kunnen gedaan worden met behulp van allerlei soorten materiaal. Muziek kan hierbij een sfeerverhogende en tevens stimulerende werking hebben op het tempo van de oefening.

Wet-belt

Om mee te kunnen doen aan aqua-jogging is het dragen van een zogenaamde wet-belt een vereiste. De heupband zorgt ervoor, dat u in een verticale positie blijft drijven (met het hoofd boven water), van waaruit de loopbeweging en de verschillende oefenvormen uitgevoerd kunnen worden.

Eigenschappen van aquajogging

Variabele weerstand doordat bij tempo-verhoging het water meer tegenwerkt geen hinder van de zwaartekracht, waardoor het ook een goede oefenvorm is voor corpulente personen veilig, omdat spieren niet overbelast kunnen worden en het risico op blessures derhalve nihil is banden en pezen functioneren zonder “tegenwicht” zodat de maximale bewegingsuitslag bereikt kan worden tijdbesparend; 30 minuten aqua-jogging staat gelijk aan twee uur wandelen op straat sneller herstel van blessures door actieve therapie mogelijkheid tot doortrainen bij blessures, waardoor het algemeen uithoudingsvermogen op peil blijft zeer ontspannend, zodat stress vermindert (uit ervaring: je slaapt uitstekend na een water-workout) ideaal voor totaaltraining van het gehele lichaam hoog calorieverbruik (tot 600 kcal per uur, wat gelijk staat aan bijvoorbeeld 10 km hardlopen) helpt spieren versterken en bloeddruk verlagen.

Maandag Donderdag
20.00-20.45 10.15-11.00
20.15-21.00

Watergekoeld fitnessen! De weerstand van het water zorgt ervoor dat je veel energie verbruikt en dus snel je conditie en figuur verbetert. Kortom: aquarobics is dé manier om swingend te werken aan een fit lichaam!

Aqua robics maakt optimaal gebruik van de voordelen van het water. Door de opwaartse druk en de weerstand van het water kunnen geen blessures ontstaan en worden met name de knie- en enkelgewrichten ontlast. Door speciaal opgeleide instructeurs worden op muziek gevarieerde oefeningen gedoceerd die de spieren verstevigen en het uithoudingsvermogen vergroten.

Dinsdag
20.00-20.45