Aqua Jogging

Aqua-Jogging

Aqua-jogging betekent letterlijk "waterlopen" in diep water, zonder contact te maken met de bodem. Gewoon lopen zoals we dagelijks doen, want de manier van lopen is gelijk aan die op het land.

Voordelen van aquajogging
Het voordeel van aqua-jogging is dat u kunt trainen zonder dat u de gewrichten en de gewrichtsbanden belast. Dit komt omdat u niet op de grond staat, maar als het ware zweeft in het water. Uiteraard traint u wel uw spieren door de oefeningen die er gedaan worden. Tijdens aqua-jogging is het dan ook mogelijk om de volgende spiergroepen te trainen: buik, benen, billen, rug, schouders en armen. Tijdens de lessen worden allerlei soorten looptrainingen gegeven en verschillende spierversterkende oefeningen gedaan voor de bovenstaande spiergroepen. Tevens worden er stretch-oefeningen gedaan, die ervoor zorgen dat de spieren weer op lengte worden gebracht.

Materialen
Deze oefenvormen kunnen gedaan worden met behulp van allerlei soorten materiaal. Muziek kan hierbij een sfeerverhogende en tevens stimulerende werking hebben op het tempo van de oefening.

Wet-belt
Om mee te kunnen doen aan aqua-jogging is het dragen van een zogenaamde wet-belt een vereiste. De heupband zorgt ervoor, dat u in een verticale positie blijft drijven (met het hoofd boven water), van waaruit de loopbeweging en de verschillende oefenvormen uitgevoerd kunnen worden.

Eigenschappen van aquajogging
Variabele weerstand doordat bij tempo-verhoging het water meer tegenwerkt geen hinder van de zwaartekracht, waardoor het ook een goede oefenvorm is voor corpulente personen veilig, omdat spieren niet overbelast kunnen worden en het risico op blessures derhalve nihil is banden en pezen functioneren zonder "tegenwicht" zodat de maximale bewegingsuitslag bereikt kan worden tijdbesparend; 30 minuten aqua-jogging staat gelijk aan twee uur wandelen op straat sneller herstel van blessures door actieve therapie mogelijkheid tot doortrainen bij blessures, waardoor het algemeen uithoudingsvermogen op peil blijft zeer ontspannend, zodat stress vermindert (uit ervaring: je slaapt uitstekend na een water-workout) ideaal voor totaaltraining van het gehele lichaam hoog calorieverbruik (tot 600 kcal per uur, wat gelijk staat aan bijvoorbeeld 10 km hardlopen) helpt spieren versterken en bloeddruk verlagen.